Jeruzalem 24.10.2016 - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Rinie Bax - WaarBenJij.nu Jeruzalem 24.10.2016 - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Rinie Bax - WaarBenJij.nu

Jeruzalem 24.10.2016

Door: Rinie Bax

Blijf op de hoogte en volg Rinie

24 Oktober 2016 | Israel, Jeruzalem

Vannacht om kwart voor 1 liep onze wekker af om een dik kwartier later met de auto naar Amsterdam te gaan. Ans bracht me weg met de auto. Om half drie namen we afscheid van elkaar en het inchequen en controle van de handbagage ging ook goed al moet ik zeggen dat ik mijn fles scheerschuim moest inleveren. Dat was niet toegestaan. 2 en een half uur wachten ging eigenlijk best snel. Bakkie koffie en wat lezen. Om vijf over zes vlogen we. Het was een voorspoedige vlucht en we kwamen om half 12 in Tel Aviv aan. De douane duurde lang en de taxibus rit naar Jerusalem verliep ook goed. Nadat ik me bij het Abraham Hostel had laten afzetten ben ik lopend door de winkelstraat Yaffa street gelopen naar het Post Hostel waar ik de eerste twee nachten verblijf. Alle winkels waren trouwens dicht omdat het een feestdag is, namelijk Simchat Torah of ook wel Vreugde der Wet genoemd. De Joden lezen in 1 jaar de Torah uit met elke week een nieuw stuk en aan het eind van het Loofhuttenfeest is die cirkel weer rond. Traditie getrouw worden dan de Torah rollen uit de kasten gehaald en gaat men dansend met deze Torahrollen de straat o.a. op of in de Synagoges. Men wil zo hun vreugde laten merken dat ze het Woord hebben en hoe blij ze daar mee zijn. Vanavond werd in het centrum door een groep orthodoxe joden een feest gehouden waarbij de Torah rollen werden gedragen en er gedanst werd. Dat is zo mooi om te zien. Mensen uit het publiek en niet alleen maar joden maar ook niet joden werden uitgenodigd om mee te dansen. Ook ik werd uitgenodigd maar bedankte voor de eer. Waarschijnlijk omdat je het niet zo gewend bent denk ik. Misschien een andere keer wel. Dat heeft even tijd nodig..... Het was wel prachtig om te zien, de vreugde en blijdschap voor het Woord van God!
Bij het Post hostel geinstalleerd vertelde de receptioniste mij dat ze over een paar dagen voor 10 dagen naar Nederland ging op vakantie en ze vroeg me of ik nog wat tips had. Die had ik wel waaronder de Efteling natuurlijk...
Om de kosten laag te houden slaap ik op een kamer van 12. Op de foto leek het een grote kamer maar in het echt viel dat erg tegen. De foto's op de website zullen wel met een groothoek lens zijn gemaakt. We zullen wel zien je moet het ook een keer meegemaakt hebben denk ik dan anders kan je er niet over beslissen.

Ik ben gelijk naar de oude stad gegaan door de joodse wijk naar de Kotel (=Western Wall en vroeger heette het de Klaagmuur) Het was er warm en ik heb een tijd lekker zitten kijken naar al die mensen die in verschillende kledij daar rond liepen. Op het plein werd er door een klein groepje weer met de Torah rollen gedanst, kinderen mochten meelopen en men strooide voor hen met snoepjes. Het was leuk om mee te maken. Ik zat naast een duitse man en we hadden een leuk gesprek. Hij vertelde me om binnen bij de muur te kijken omdat ze daar ook aan het vieren waren. het is naast de muur en binnen is het koeler daar. Ik ging wat achteraan zitten bij drie jongens die op hun gemak alles gadesloegen. Een joodse man vroeg hen waar ze vandaan kwamen en hoorde ik dat ze uit Nederland kwamen. Na een leuk gesprek met hun bleek dat ze ook herfstvakantie vierden en dat ze uit Noord- Brabant kwamen, in de buurt van Eindhoven. We Hadden een leuk gesprek over geloof, de Palestijnse kwestie en het Jodendom. Daarna moest ik wat vragen aan een joodse jongen en hij begon gelijk over geen Jezus geen Jezus. ik vertelde hem dat ik dezelfde Vader liefheb als hij had en dat hun God ook mijn God is, dat zijn Vader ook mijn Vader was. Dat was moeilijk te pakken voor hem en op een gegeven moment zijn we maar gestopt met discussieren. Ik zegende hem en hij mij en gingen ieder onze weg. In het restaurant van de oudste christelijke gemeente van het midden-oosten de Christ Church heerlijk koffie gedronken. Daarna ben ik naar het gebedshuis Succat Hallel gegaan op een twintig minuten buiten de oude stad. Het was een leuke wandeling waar ik nog niet was geweest. Na de stadskaart nog te hebben geraadpleegd vond ik deze locatie. Een werkelijk prachtlocatie waarbij je uitkijkt op de Olijfberg en het Tempelplein in de verte. Geweldig was het daar. Goede aanbidding en dan biddend richting genoemde plaats. Een man begon prachtig piano te spelen met worship songs. Dat kwam binnen moet ik zeggen. Na anderhalf uur ben ik weer gegaan, bemoedigd en opgebouwd. Mooi om zulke plaatsen te bezoeken en om daar te bidden voor Israel en alles wat je lief en dierbaar is.
Daarna een snelle hap gegeten en nog het Simchat Torah feest meegemaakt in het centrum van de stad. Het was een leuk eerste dagje en op naar morgen. Kijken wat dat gaat opbrengen...........

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rinie

De stad met zoveel geschiedenis, met zoveel betekenis, met zoveel diepgang. Om in deze heilige stad te zijn is bijzonder. Deze smeltkroes van culturen, de stad van drie geloven, de Tempelberg waar de twee tempels hebben gestaan, De Western Walls, de Gouden Poort, de stad van Koning David en de stad waar de Messias zal gaan terugkeren. Het is bijzonder om in deze stad te zijn..... om in het land Israel te zijn. Dit land is een wonder dat het is gesticht in 1948 maar ook de vele oorlogen waarbij het is aangevallen door de arabische wereld en het met Gods hulp wist te overwinnen. Ik hoop door de bezoeken aan deze stad en ook aan het land Israel u iets te laten ervaren van mijn 'avonturen'.

Actief sinds 19 Okt. 2016
Verslag gelezen: 142
Totaal aantal bezoekers 5643

Voorgaande reizen:

24 Oktober 2016 - 31 Oktober 2016

Jeruzalem: 24 t/m 31 oktober 2016

Landen bezocht: